Jak na GameMovie - 3. část

04.07.2007 17:33
    Máte hotový domácí úkol z minulého dílu? Pokud ano, je na čase, abychom se podívali na problematiku převodu replaye do filmového formátu – do video souboru. Svůj replay jste již určitě viděli a tak už asi máte nějakou představu o tom, jak by Vaše dílko mohlo vypadat. Víte, které záběry použijete a které zase vynecháte. To je dobře, protože součástí této práce je i hrubý sestřih.

    V minulém článku jsem psal o nějakém programu, který Vám umožní nahrávání videa z replaye do video formátu, přímo na pevný disk. Takové skupině programů se říká : Capture software. Těch je celkem hodně, ale pro náš účel potřebujeme něco, co nám umožní záznam videosekvence ze hry. A protože hry využívají technologie DirectX nebo OpenGL, náš výběr se značně omezuje. Je několik zástupců tohoto typu software, ale nejdostupnější a na ovládání nejjednodušší je program s názvem Fraps. Není to sice freeware, tedy jeho plnou verzi musíte zakoupit, ale i tak nám stačí jeho trial (zkušební ) verze. Ta se od plné verze liší tím, umožní nahrát sekvenci o délce 30-ti sec a pak musíte nahrávání spustit znovu. ( každých 30 sec. ) Když se to vezme kolem a kolem, k tomu, aby jste svůj film o délce max. 10min vytvořili, bez plné verze se klidně obejdete. Takže stáhnout a nainstalovat. Předpokládám, že postup instalace není třeba rozebírat, protože pokud umíte nainstalovat hru, tohle zvládnete taky.
Ale přeci jen se na Fraps podíváme maličko podrobněji. Klíčem k úspěšnému vytvoření surového záznamu je správné nastavení capture programu. Po instalaci a spuštění Frapse na nás vykoukne malé okno ( viz. obr. 1).
 
 
    Pozornost budeme věnovat hlavně kartě – Movies – protože ta částečně předurčuje výslednou kvalitu surového záznamu. Tato nastavení jsou individuální podle výkonu vašeho PC a také podle vašich představ. Na následujícím obrázku vidíte zmiňované okno nastavení , rozdělené do osmi částí a nyní si o nich povíme podrobněji.
 
 
1 ) Zde vidíte, do kterého adresáře se bude video soubor ukládat. Toto nastavení můžete změnit pomocí tlačítka Change. Hned vedle tohoto tlačítka je další, pojmenované View. Po jeho stisknutí se Vám otevře cílový adresář pro ukládání videa.

2 ) Označením jedné z položek volíte v jakém FPS se bude video nahrávat. Ale pozor! Toto nastavení ovlivní i kvalitu zobrazování samotné hry v průběhu záznamu videa. Z toho plyne, že když nastavíte nejnižší možnost ( tj. 20 FPS ) bude se Vám v průběhu záznamu obraz zasekávat. Proč ? To už jsme si vysvětlovali v první části těchto článků. Čím vyšší hodnotu FPS nastavíte, tím častěji se bude nahrávka ukládat a tím více bude vaše PC zatížené. ( Pokud tedy nemáte opravdu výkonné PC, záznam v nejvyšších FPS bude plný chyb a záseků ). Proto je důležité volit hodnotu FPS co nejoptimálněji. ( Doporučuji, aby jste si jednotlivá nastavení nejprve otestovali a nakonec vybrali to, které Vám funguje nejlépe. )

3 ) Tato položka nese název Video Capture Hotkey. Možná už Vám došlo, že se mluví o klávese, která spouští a zastavuje záznam . Klávesa je volitelná a pokud Vám nevyhovuje základní nastavení, stačí klepnout myší do pole, kde je klávesa vypsána a poté stisknout klávesu, kterou chcete používat. Stisknete-li tlačítko Disable, nastavení klávesy se vynuluje a tím pádem nebude možné spustit záznam videa.

4 ) Zatržením této možnosti povolíte, aby se v průběhu záznamu nahrával i zvuk. Tato volba je záležitostí vkusu a tak trochu i výkonu počítače. Budete-li zaznamenávat i zvuk, počítejte s maličko vyšším zatížením počítače a také s větším zaznamenaným souborem. ( Pokud chcete aby mělo výsledné video i hudební doprovod, nedoporučuji tuto možnost využívat, protože původní zvuky ze hry pak působí poněkud rušivě. )

5 ) Toto pole Vám ukazuje, jaký zvukový hardware bude pro případný záznam zvuku použit a také zde vidíte, ze kterého zvukového vstupu se bude nahrávat. Jedná se pouze o informační část a to znamená, že zobrazené hodnoty nemůžete měnit. ( Ne v této kolonce. )

6 ) Opět zde vidíme položku k zatržení, ale tentokráte s popiskem : No sync. Pokud jste se rozhodli, že chcete zaznamenávat jak obraz, tak i zvuk, můžete se také rozhodnout, jestli chcete , aby se program snažil zachovat oba parametry synchronizované. Pokud toto okno necháte prázdné, bude se doprovodný zvukový záznam ukládat souběžně s obrazem. Ale pokud tuto volbu zaškrtnete, zvuk se Vám sice zaznamená, ale časově nebude pasovat k obrazu. ( Např. ve filmu uvidíme výstřel, ale jeho zvuk se ozve o něco dříve nebo naopak později. )

7 ) Další položka, kterou by bylo vhodné přizpůsobit výkonu vašeho počítače. Nastavíte-li možnost Full-size, obraz se bude ukládat v plném rozlišení programu Fraps. Možnost Half-size je určena pro slabší počítače a použitím této volby se bude obraz ukládat v poloviční velikosti toho co Fraps umí.

8 ) Tyto volby Vám umožňují nastavit, který zvukový hardware k záznamu audio stopy použijete. Fraps je vybaven možností autodetekce vhodného zařízení i vstupu a tak pokud chcete, aby tuto volbu provedl za Vás, označte volbu : Detect best sound input. Pokud však požadujete možnost ručního nastavení, označte možnost Use Windows input a použitý zvukový hardware a vstup si nastavte v ovládacích panelech zvuku. Výsledné nastavení je pak viditelné v poli č.5

    Nyní máme Fraps připravený a tak se můžeme pustit do práce. Spusťte si hru ( program ), ve které budete svůj replay přehrávat a scénky které chcete použít Frapsem nahrajte. Záznam se zahájí i zastaví po stisknutí klávesy F9 ( pokud jste ji v nastavení nezměnili ).
Tuto část práce snad ani není třeba rozepisovat detailně. Je však celkem zdlouhavá. To proto, že některé scény musíte točit několikrát, z několika různých úhlů či kvůli nepovedeným předchozím pokusům. Jednoduše záleží na Vaší fantasii a schopnostech, ale pamatujte, že už nyní tvoříte jakýsi základ vašeho filmu. I přes to, že jsem napsal, že vaše tvorba je pouze na Vaší představivosti, měli by jste se snažit dodržet několik hlavních zásad :

- Nahrávaní zahajujte vždy o něco dřív než přijde samotná akce a ukončujte vždy o chvíli později po jejím skončení.

- Pokud potřebujete více sekvencí na jednu akci, každý další záznam začnete alespoň 3sec před ukončením předchozí sekvence.

- Chcete-li ve výsledném filmu efekty detailního přiblížení, zpomalení nebo zrychlení, snažte se za tímto účelem co nejvíce využívat schopnosti replay přehrávače. Tím si zajistíte stálou kvalitu obrazu.
( Pokud přehrávač těmito funkcemi nedisponuje, bohužel, budete muset tyto efekty tvořit až při konečném zpracování. )

    Když tyto tři body dodržíte, předejdete spoustě problému a jejich využívání má pak pozitivní vliv na celkovou kvalitu obrazu. V tuto chvíli bych už bych dnešní článek rád ukončil a také si myslím, že do příštího týdne máte práce až nad hlavu. Ano, ano… druhý domácí úkol. Do vydání příštího dílu se pokuste uložit surový záznam vašeho budoucího gamemovie. Závěrem už jen malá rada : Po uložení videa Frapsem si jednotlivé sekvence přehrajte a překontrolujte. Pokud v některé najdete grafickou chybu či zásek, záznam takové části zopakujte. Předejdete pak potížím v dalších krocích své práce. Příště si povíme něco o tom, jak surový záznam převádět do editovatelného formátu a vaše video tak dostane prvotní formu.

Diskusní téma: Jak na GameMovie - 3. část

Are you 18? Come in and don't be shy!

AynWooro | 17.11.2022

Welcome to the world of adult Dating loveawake.ru

Are you 18? Come in and don't be shy!

loveawake.ru | 31.01.2022

Welcome to the world of adult Dating loveawake.ru

Přidat nový příspěvek


Vytvořte si webové stránky zdarma! Webnode